Med sin lengde på 64,15 meter og bredde på 8,87 meter skal fullriggeren «Sørlandet» inn for overhaling nå til høsten.

Fullriggeren Sørlandet_inspiseres med ultralyd

 Foto: Anette Karlsen / NTB scanpix 

Selve jobben skal gjøres i august. Da vil skrogutbedringene alene koste 25 millioner kroner. Klarer Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet å skaffe ytterligere 40 millioner, er planen å bytte ut dagens dieselmoterer med en grønn hybridløsning.

IKM Inspection stå for tykkelssesmåling av skrogplatene på skipet.

Bilde: Tor svendsen og Arild Kvanvik i fra IKM Inspection i gang med ultralydaparatet som måler ståltykkelse (Foto: Jacob J. Buchard)

Som en del av det omfattende prosjektet skal IKM Inspection stå for tykkelssesmåling av skrogplatene på skipet. Med ultralyd skal stålet sjekkes mange hundre steder, alt som er mindre enn 80 prosent av opprinnelig tykkelse, må skiftes ut. 

«Siden vi stort sett jobber for oljeindustrien var det svært moro å få dette oppdraget som er litt utenom det vanlige» sier regionslederen for Sørlandet, Einar Hansen. Vår oppdragsgiver er OneCo, et selskap som har overtatt et industriområde fra tidliger Einar Øgrey og ikke minst OIS (OIL Industri Services) på Andøya, Kristiansand. «Denne jobben har fått mye oppmerksomhet fra media med blant annet NRK og Fædrelandsvennen» sier en stolt Einar Hansen.

Tor svendsen og Arild Kvanvik i fra IKM Inspection i gang med ultralydaparatet som måler ståltykkelse
 

«Sørlandet» stående på bunnen av den tørrlagte dokka på Andøya

Bilde: «Sørlandet» stående på bunnen av den tørrlagte dokka på Andøya (Foto: Jacob J. Buchard)


For mer informasjon:

silje.nyman@ikm.no

IKM Inspection